پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ , 10 Oct 2024
به مناسبت دهمین سال تولد «خانومی»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار این مجموعه در نشستی با اصحاب رسانه از جدیدترین دستاوردها و فراز و نشیب‌های مسیر رشد اولین و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی محصولات مراقبت از پوست و مو، آرایشی و عطر ایران صحبت کردند.
در سال 1403 هفت بیزینس‌لاین جدید در خانومی ایجاد می‌شود
به گزارش زیبانا، در این نشست، مسعود شاهمرادی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل خانومی گفت: «ما در سال 1403 قصد داریم مسیر توسعه را با راه‌اندازی بیزینس‌لاین‌های جدید با سرعت بیشتری ادامه دهیم. این هفت بیزینس‌لاین جدید عبارتند از توسعه B2B، توسعه مدیا، ایجاد‌ آژانس تبلیغاتی ویژه محصولات زیبایی، داروخانه خانومی، شبکه فروشگاهی آفلاین، برندهای اختصاصی و شبکه افیلیت مارکتینگ».

مدیرعامل «خانومی» در ادامه با اشاره به وضعیت صنعت زیبایی در جهان گفت: «بر اساس آمار اعلام شده از سوی موسسه مکنزی درآمد صنعت زیبایی در جهان ۵۸0 میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ پیش‌بینی می‌شود که در این میان احتمال دارد ۶۰۰ میلیون مصرف‌کننده جدید تا سال 2030 به گروه مخاطبان صنعت زیبایی اضافه شود. طبق اطلاعات این گزارش، یک گروه بزرگ از آقایان به دایره مصرف کنندگان محصولات زیبایی اضافه می‌شوند. گروه جدید دیگر کسانی هستند که سبک زندگی آنها بر اساس شرایط فعلی تغییر کرده و تمرکزی بیشتری روی صنعت زیبایی پیدا کرده‌اند».

وی گفت: «صنعت زیبایی به گواه اعداد بیشتر روی محصولات غیرآرایشی تمرکز دارد. بررسی سهم بازار صنعت زیبایی در جهان نشان می‌دهد که۴۰ درصد از سهم بازار این صنعت به گروه محصولات مراقبت از پوست، ۲۱ درصد محصولات مراقبت از مو، ۱۷درصد محصولات آرایشی، ۱۲درصد عطر و ۱۰درصد محصولات بهداشتی تعلق دارد».

به گفته شاهمرادی، آمار جهانی با شرایط فروش داخلی تفاوت چندانی ندارد و پرفروش‌ترین محصولات گروه زیبایی در وبسایت خانومی عبارتند از ۵۲ درصد محصولات مراقبت از پوست، ۱۴درصد محصولات مراقبت از مو، ۲۴درصد محصولات آرایشی، ۵ درصد محصولات بهداشتی و ۵ درصد عطر و ادکلن.

سرانه هزینه زیبایی در خاورمیانه ۵۰ دلار است

به گفته شاهمرادی، از سال ۲۰۱۵ رشد محصولات مراقبتی بسیار بیشتر شده و آقایان  و گروه‌های جدید از این دوره وارد صنعت زیبایی شده‌اند که همین گروه‌ها سهم بازار محصولات مراقبتی را در سراسر جهان بالا برده‌اند.

هم‌بنیان‌گذار خانومی با بیان اینکه آنچه درباره مصرف محصولات آرایشی شنیده‌ایم کاملاً با داده‌های موجود متفاوت است، عنوان کرد: «آمارهای موسسه مکنزی می‌گوید سرانه هزینه زیبایی در خاورمیانه ۵۰ دلار است که در کل این عدد چندان زیاد نیست، همچنین تا سال ۲۰۲۷ ارزش بخش خرده‌فروشی محصولات زیبایی در خاورمیانه و آفریقا حدود ۴۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود. خاورمیانه و آفریقا با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۲درصد که دو برابر رشد جهانی است، تا سال ۲۰۲۷ بیشترین میزان رشد را در بین مناطق مختلف جهان خواهند داشت».

مدیرعامل خانومی با اشاره به آمارها تأکید کرد: «از سال ۲۰۲۲ کانال‌های فروش آنلاین تبدیل به مهم‌ترین شبکه عرضه محصولات زیبایی شده‌اند و این پیش‌بینی وجود دارد که تا سال ۲۰۲۷ این کانال‌ها به رشد قابل توجهی دست پیدا کنند. این فضا در حال سهم‌گیری از فروشگاه‌های آفلاین و خرده‌فروشی‌ها است. سهم خرده‌فروشان تخصصی تغییر چندانی نداشته است اما سهم فروشندگان غیرتخصصی به سرعت در حال کاهش است و همین سهم به بخش آنلاین منتقل می‌شود. در کشورمان هم این موضوع صدق می‌کند و مردم دیگر کمتر از فروشگاه‌های غیرتخصصی محصولات زیبایی خریداری می‌کنند».

رشد روزافزون تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی ایران

شاهمرادی در ادامه با اشاره به رشد تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی گفت: «در سال ۲۰۱۵ سهم تجارت الکترونیک از صنعت زیبایی فقط ۸ درصد بود که در سال ۲۰۲۴ این رقم به ۲۳درصد رسید. از سوی دیگر سهم بازار خرده فروشان تخصصی در سال ۲۰۱۵ از صنعت زیبایی ۲۳درصد بود که در سال ۲۰۲۴ این رقم به ۲۰درصد رسیده است. بازار آنلاین صنعت زیبایی در کشورمان به سرعت در حال رشد است».

مدیرعامل «خانومی» با اشاره به سرانه نه چندان بالای مصرف محصولات زیبایی در کشورمان نسبت به خاورمیانه افزود: «ظرفیت بسیاری برای توسعه بازار وجود دارد. هرچند باور عمومی این است که مصرف محصولات زیبایی در کشورمان بالاست اما این باور کاملاً با داده‌های فعلی در تضاد است».

بازار 2.4 میلیارد دلاری در انتظار صنعت زیبایی

سارا میرسالاری هم‌بنیان‌گذار «خانومی» در ادامه با توصیف وضعیت بازار صنعت زیبایی در کشورمان گفت: «سهم فروش محصولات زیبایی در سال ۱۴۰۲ در بازار ایران ۱.۶میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به ۲.۴ میلیارد دلار برسد. سهم فروش آنلاین صنعت زیبایی در سال ۱۴۰۲ تنها ۴درصد از کل بازار بود که برآورد می‌شود این رقم در سال جاری به حدود ۵.۷ درصد برسد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها سهم «خانومی» از فروش آنلاین صنعت زیبایی در سال جاری ۳۳ درصد خواهد بود».

وی با نگاهی به مسیر ده‌ساله «خانومی» گفت: «خانومی در سال ۱۳۹۳ به حالت یک ایده شکل گرفت و در ادامه مسیر پرورش یافت. در این راه مهم‌ترین ارزشی که برای صنعت زیبایی ایجاد شده، تولید محتوا بود. تلاش کردیم محتوای مناسب را برای انتخاب درست مشتری تولید کنیم به همین دلیل ارتباط با مخاطب را همزمان با تاسیس سایت در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردیم. «خانومی» در حال حاضر ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کاربر دارد و تعداد کل مشتریان آنلاین یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر است که رشد بیش از ۵۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد».

به گفته میرسالاری، در سال ۹۷ حدود ۸۸ درصد از کالاهایی که در «خانومی» تامین می‌شد، محصولات خارجی و وارداتی بود که به تدریج و پس از سال ۹۸ سهم فروش کالاهای خارجی و وارداتی در خانومی کاهش یافت، به طوری که در سال ۱۴۰۲ سهم فروش کالاهای وارداتی و خارجی به کمتر از ۱۵درصد رسید.

میرسالاری گفت: «از سال ۱۳۹۷ و همزمان با رشد شبکه‌های اجتماعی بسیاری از اینفلوئنسرها با مجموعه «خانومی» همکاری خود را آغاز کردند و بیشتر محصولات توسط آنها برای مخاطبان به خصوص قشربانوان معرفی شد. برای خانم‌ها تجربه خرید و مصرف بسیار اهمیت دارد، فعالان شبکه‌های اجتماعی این تجربیات را با مخاطبان در میان می‌گذاشتند».

تبدیل تهدید ممنوعیت واردات محصولات زیبایی خارجی به فرصت فروش تولیدات داخلی

شاهمرادی در تکمیل صحبت‌های میرسالاری گفت: «از سال ۱۳۹۷شرایط کار کمی با سختی همراه شد. درحالی که فضای کسب و کارهای آنلاین در مسیر رشد قرار داشت و فروشگاه‌های بزرگ سهم بسیاری از بازار داشتند، خانومی سهم بسیار پایین‌تری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین بزرگ داشت اما با یک تغییر ریل قانونی، وضعیت کاملاً برعکس شد. درحالی که تمرکز فروش فروشگاه‌های بزرگ آنلاین بر روی فروش محصولات خارجی بود با ممنوعیت واردات محصولات خارجی از ابتدای سال ۱۳۹۸، این فرصت مهیا شد که فروش محصولات با کیفیت ایرانی مسیر رشد جدیدی را طی کند. ما معتقد بودیم این قانون نه تنها یک تهدید نیست بلکه باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد».  

مدیرعامل «خانومی» با اشاره به نیاز جدی تولیدکنندگان داخلی به معرفی محصولات خود گفت: «ما در این عرصه به عنوان یک رسانه عمل کردیم و تنها مأموریت فروش نداشتیم، بلکه معرفی و حمایت از کالای با کیفیت داخلی هم در اولویت قرار گرفت. در این مدت بارها به شرکت‌های تولیدکننده ایرانی اعلام کردیم که اگر «خانومی» بتواند محصولات با کیفیت داخلی را به درستی به مخاطبان بشناساند، دیگر نیازی به چاپ کاتالوگ و توزیع آنها در داروخانه‌ها وجود ندارد. این رسانه می‌تواند یک معرفی‌نامه دقیق از محصولات باشد».

وی در ادامه درصد فروش «خانومی» در شهر تهران را بیش از 44 درصد و در سایر استان‌ها ۵۵ درصد عنوان کرد. به گفته شاهمرادی، استان اصفهان با 7.62 درصد پس از تهران بیشترین فروش را دارد و متأسفانه در استان‌هایی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان که دسترسی به کالای قاچاق زیاد است، سهم فروش بسیار پایین است».

نسل زد؛ مهم‌ترین مخاطبان خانومی

مدیرعامل خانومی در ادامه تاکید کرد: «یکی از نکات قابل توجه در رابطه با کاربران خانومی، گروه سنی آنها است. خانومی با مخاطب قرار دادن نسل زد، توانسته است جایگاه مناسبی در میان این گروه سنی برای خود ایجاد کند. خانوم‌های گروه سنی ۱۸تا ۲۴ یا همان نسل زد مهمترین گروه مخاطبان خانومی به شمار می‌روند».

تخفیف ۶۰۰ هزار تومانی خانومی به ازای هر کاربر در سال ۱۴۰۲

شاهمرادی در خصوص علت اعمال تخفیفات برای کاربران «خانومی» به عواملی مانند کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش گردش سرمایه تولیدکننده‌ها و استفاده درست از دیتا برای بهینه‌سازی انبارها اشاره کرد و گفت این موارد به فروشگاه آنلاین «خانومی» اجازه می‌دهد تا بتواند تخفیفات جذابی به کاربران خود پیشنهاد دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۹۰۰ هزار سفارش به ثبت رسیده است، اظهار داشت: «مجموع تخفیف‌های فروشگاه محصولات مراقبت از پوست و مو، آرایشی و عطر «خانومی» ۲۸۹میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. به عبارت بهتر «خانومی» در سال گذشته حدود ۳میلیارد تومان به مشتریان خود تخفیف داده که باعث شده هر کاربر خانم بتواند 600 هزار تومان بیشتر برای مراقبت از پوست و موی خود هزینه کند».

به گفته شاهمرادی، در سال گذشته خانومی با این گروه کالایی توانست به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دست پیدا کند و امید است که در سال جاری رکورد فروش 5 همتی به ثبت برسد.

رکوردزنی فروش خانومی با کمپین بلک بیوتی

مدیرعامل خانومی تصریح کرد: «یکی از رکوردهای ماندگار خانومی در جمعه سیاه سال ۱۴۰۲ بود. کمپین بلک بیوتی که از ۳۰ آبان تا 6 آذر سال گذشته برگزار شد، پرفروش‌ترین روزهای خانومی در این دوره را رقم زد. سوم آذر سال ۱۴۰۲ با ثبت رکورد بیش از ۴۰میلیارد تومان پرفروش‌ترین روز سال بود. در همان روز ۲۴۰هزار قطعه کالا به انبار وارد شد و رکورد نرخ تبدیل نسبت بازدیدکننده به مشتری در خانومی جا‌به‌جا شد و به عدد ۸.۸ درصد رسید که با افزایش ۶۰درصدی همراه بود. نکته جالب این است که این رکورد حدود ۲ برابر میانگین جهانی است. براساس آمار ۹۷درصد از سفارش‌ها به موقع به دست مشتری می‌رسد و طبق برنامه ریزی انجام شده این رقم باید ۱۰۰درصدی شود».

 
منبع : فروشگاه آنلاین خانومی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده